A través de l’article, Societat
digital com a societat de l’aprenentatge, he pogut comprendre els grans
canvis que s’estan produint en la societat actual degut al desenvolupament de
les TIC.
Actualment vivim en una societat accelerada, de transformacions i canvis.
Això comporta que s’hagin adoptat diferents visions sociològiques de la
societat actual.
Bauman (2007) ens
parla del concepte de modernitat líquida, és a dir, concep
la societat com una vida en la incertesa, de consum, del jo respecte a ell
mateix i les relacions són de consum. Castells
(2002) té un concepte de societat actual com a societat de la informació/xarxa, és a dir, comenta que les xarxes
són la base de les nostra vida, és la nostra forma relació, de treball i de
comunicació. Finalment Augé (2007) ens
defineix tres moviments. Primer comenta que passem de la modernitat a la sobremodernitat. Després dels llocs als no-llocs (espais on no s’estableixen relacions com ara
espais de consum i de circulació, entre d’altres i finalment que passem de la realitat al virtual.
A part
d’aquestes visions sobre la societat actual trobem dos altres conceptes ben
diferents que ens permeten reflexionar i anar una mica més enllà: la societat
de la informació i la societat del coneixement. Per una
banda la societat de la informació es refereix a l’ús de la tecnologia digital.
D’altra banda societat del coneixement, va aparèixer a finals dels anys 90 i fa
referència a l’ús de les tic com a generadores d’accés a la informació perquè
les societats puguin compartir i generar coneixement.
Tot i
això, no estem fen un bon ús, ja que degut a l’accés d’informació, cada vegada
hi ha més diferencies socials, augmenta l’individualisme, creix la pobresa fent
que cada vegada hi hagi mes distància entre els dos extrems, cosa que, no
hauria de ser així. Tot aquesta informació ens hauria d’ajudar a comprendre
altres realitats, a ajudar-nos mútuament i a conduir-nos cap a un món més
equitatiu i just i estem fent ben bé al contrari! Penso que això esta
comportant una pèrdua de valors i deshumanització de la societat. Per tant, tal
com diu Brey (2009), en comptes de parlar d’una societat del coneixement
hauríem de parlar d’una societat de la
ignorància, ja que cada vegada més seleccionem en els mitjans de
comunicació únicament allò que ens interessa i s’adequa als nostres ideals i
maneres d’entendre la vida. Això comporta que ens endinsem en la nostra pròpia bombolla informativa i que només
vulguem veure i entendre la nostra realitat. Per tant, podríem dir que tenim el
poder a les nostres mans, d’informar-nos en la diversitat o bé tancar-nos en la
nostra bombolla, és a dir, viure en una societat del coneixement o de la
ignorància. Per aquest motiu és molt important que des de l’escola ensenyem als
infants a reflexionar, a diferenciar la realitat de lo virtual, a interpretar i
contrastar informacions, a posar-se al llocs dels altres, a respectar
diversitat d’opinions, per tal que mica en mica vagin sent reflexius, prenguin
consciència de tot el que ens envolta i puguem avançar cap a una societat del
coneixement basada en la comprensió i coneixement compartit.
Finalment
m’agradaria dir que aquest article m’ha ajudat a situar-me i a veure diferents
concepcions sobre la societat actual, i com podem caure en una societat
ignorant si no hi posem pas remei a través de l’educació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario