Avui hem parlat sobre el concepte de connectivisme. Què significa la paraula? Connectivisme
significa estar connectats amb el món que ens envolta i anar contrastant i
comparant informacions per tal d’arribar al coneixement.
Antigament la manera d’aprendre era diferent ja que els joglars havien de
retenir la informació per difondre-la, ja que no sabien llegir. Per tant, podríem
dir que la manera d’aprendre era bassada en la memorització i repetició.
Actualment es ben bé al contrari. Vivim en una societat de la informació, en
que amb tan sols un clic, ja podem trobar tota la informació que necessitem.
Per tant, no ens és útil ni eficaç retenir la informació. Per aquest motiu cal
que des de l’escola fem un canvi de pensament i ajudem als alumnes a buscar,
seleccionar, contrastar i connectar diferents fonts d’informació, per tal que
vagin construint el seu propi aprenentatge. Aquest és el gran repte d’avui en
dia! Ensenyar a persones a aprendre a aprendre i a ser crítics i reflexius enfront
la gran quantitat d’informació que tenim a l’abast i proporcionar-los les eines
adequades.
Diego Leal també ens parla del connectivisme i ens
defineix l’aprenentatge actual com quelcom caòtic (constantment al llarg del dia tenim inputs diversos que ens fan aprendre), continu (sempre anem aprenent al llarg de la vida), momentani (aprenem quan realment ho necessitem), co-creatiu (és complex i el compartim tot creant-lo i construint-lo), basat en cercles concèntrics i incert (res és cert fins que passa de debò).
Jorge Siemens & Steve
Downs, també ens defineixen l’aprenentatge
d’aquesta societat però fent referència a 3 nivells de xarxa. En primer lloc fan
èmfasi al nostre cervell i què és el que hi passa (xarxa neuronal), ja que cadascú té unes capacitats diferents
(intel·ligències múltiples de Gardner). En segon lloc ens parla sobre allò que ja sabem (xarxa cognitiva) i finalment de les
relacions que establim amb altra gent (xarxa
social externa).
Aleshores, davant d’aquesta incertesa i diversitat
de maneres d’aprendre, com hem d’ensenyar als nostres alumnes?
No hay comentarios:
Publicar un comentario