lunes, 6 de febrero de 2017

Connectivisme

Avui hem parlat sobre el concepte de connectivisme. Què significa la paraula? Connectivisme significa estar connectats amb el món que ens envolta i anar contrastant i comparant informacions per tal d’arribar al coneixement.

Antigament la manera d’aprendre era diferent ja que els joglars havien de retenir la informació per difondre-la, ja que no sabien llegir. Per tant, podríem dir que la manera d’aprendre era bassada en la memorització i repetició. Actualment es ben bé al contrari. Vivim en una societat de la informació, en que amb tan sols un clic, ja podem trobar tota la informació que necessitem. Per tant, no ens és útil ni eficaç retenir la informació. Per aquest motiu cal que des de l’escola fem un canvi de pensament i ajudem als alumnes a buscar, seleccionar, contrastar i connectar diferents fonts d’informació, per tal que vagin construint el seu propi aprenentatge. Aquest és el gran repte d’avui en dia! Ensenyar a persones a aprendre a aprendre i a ser crítics i reflexius enfront la gran quantitat d’informació que tenim a l’abast i proporcionar-los les eines adequades.

Diego Leal també ens parla del connectivisme i ens defineix l’aprenentatge actual com quelcom caòtic (constantment al llarg del dia tenim inputs diversos que ens fan aprendre), continu (sempre anem aprenent al llarg de la vida), momentani (aprenem quan realment ho necessitem), co-creatiu (és complex i el compartim tot creant-lo i construint-lo), basat en cercles concèntrics i incert (res és cert fins que passa de debò). 

Jorge Siemens & Steve Downs, també ens defineixen l’aprenentatge d’aquesta societat però fent referència a 3 nivells de xarxa. En primer lloc fan èmfasi al nostre cervell i què és el que hi passa (xarxa neuronal), ja que cadascú té unes capacitats diferents (intel·ligències múltiples de Gardner). En segon  lloc ens parla sobre allò que ja sabem (xarxa cognitiva) i finalment de les relacions que establim amb altra gent (xarxa social externa).


Aleshores, davant d’aquesta incertesa i diversitat de maneres d’aprendre, com hem d’ensenyar als nostres alumnes?

No hay comentarios:

Publicar un comentario