Web 2.0
La web 2.0 es converteix en:
- una nova web basada en comunitats, on els usuaris són els creadors dels continguts, es a dir, decideixen, etiqueten, creen, organitzen, distribueixen... i per tant la informació passa a ser més democràtica.
- Nou marc de comunicació, interacció i participació
Què és un bloc?
Un bloc és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila
cronològicament textos o articles de diversos autors, en que apareix en primer lloc el més recent.
A més a més el bloc:
- És un mitjà de comunicació, interacció
- Permet integrar fotografies, vídeos, enllaços,...
- Serveix per exposar i intercanviar idees, coneixements,...
- És fàcil d’utilitzar
Què són els blogaires?
Blogaires: persones que estan relacionats amb els blocs ja sigui
perquè hi interactuen o bé perquè tenen el seu propi bloc.
Els aspectes més importants que defineixen un blogaire són:
- Observar la realitat des de diferents punts de vista.
- Respectar la legalitat vigent.
- Col·laborar amb les xarxes.
- Respectar i fomentar a llibertat d’expressió, la privacitat i els estils de vida peculiars.
- Transmetre idees, propostes, coneixements,..
- Revelar sempre les seves fonts per tal de que els lectors puguin replicar les seves idees.
Un aspecte que cal destacar en l’evolució de la web 2.0 és l’alfabetització
digital ja que hi trobem els anomenats nadius i immigrants digitals.
Nadius: persones que han crescut immerses en tota aquesta nova
tecnologia.
Immigrants digitals: persones nascudes abans dels anys 60. Són persones que
s’han d’adaptar a aquestes noves tecnologies.
Blogosfera: és el terme amb el qual s’agrupen tots els blocs.
Podem considerar la blogosfera com un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.
Edublogs: blocs utilitzats en contextos educatius, principalment
destinats als processos d’ensenyament i aprenentatge.
Glossari d’un bloc:
Blogroll o llista de blogsà es tracta d’un menú que es mostra a la portada del bloc en què apareix la llista d’enllaços que l’autor o autors d’un bloc recomanen ja sigui perquè tracten temàtiques semblants o bé per remarcar aspectes.
Blogroll o llista de blogsà es tracta d’un menú que es mostra a la portada del bloc en què apareix la llista d’enllaços que l’autor o autors d’un bloc recomanen ja sigui perquè tracten temàtiques semblants o bé per remarcar aspectes.
Comentari à és el motor de
l’interactivitat entre el lector i l’autor i això ajudarà a l’autor a millorar
el seu bloc.
Enllaç
Etiquetes à elements que faciliten l’organització i identificació
dels continguts.
Ping à sistema que s’utilitza per difondre els nostres
articles. Es tracta d’enviar un avís a directoris de blocs, on van apareixent
els títols dels últims articles publicats en la blogosfera.
Plugin o ‘widget’ à complements que
permeten ampliar les possibilitats pròpies d’una plataforma.
Post à article o entrada
Gadget à eina que t'ajuda a fer el teu bloc un lloc més útil organitzat i senzill.
Gadget à eina que t'ajuda a fer el teu bloc un lloc més útil organitzat i senzill.
Retroenllaços à relació que
s’estableix quan un bloc fa referència a un article o entrada publicada en un
altre bloc.
Usos educatius dels blocs:
1) Els alumnes en crear el blog es converteixen en
protagonistes. Els blocs els permeten expressar-se
lliurement, de manera gratuïta, poden modificar les seves opinions, una gran
quantitat de persones pot donar el seu punt de vista sobre el que estan fent,
temes que estan tractant, la manera com estan organitzant el bloc, no només ho
pot jutjar el professor. D’aquesta manera permet a l’alumne adoptar una major
autonomia.
2) Cal dir també que tot aquest protagonisme bé acompanyat
per un grau de responsabilitat. El
fet de que els blocs siguin públics implica que l’alumne hagi de tenir en conte
una sèrie d’aspectes:
- L’ús correcte de
la llengua
- A quin públic
m’adreço?
- Que vull aportar
amb aquest bloc?
- Com vull
mostrar-me al públic?
Això comporta que
l’alumne reflexioni, explori, pensi abans de publicar qualsevol tonteria.
3) En els blocs totes les persones som iguals i no s’estableix cap tipus de jerarquia. A més a més, els blocs
permeten la interacció i que
qualsevol persona pugui donar el seu punt de vista.
4) En aquest mitjà de comunicació es possible la incorporació
de vídeos, fotografies, presentacions,...
Finalment podríem dir que els blocs serveixen per pensar, escriure, compartir
i participar.
Tipus de blocs educatius:
- Blocs de centre: normalment són revistes digitals en les quals hi trobem textos, imatges, articles d’opinió, activitats realitzades en el centre,..
- Blocs destinats a seminaris i cursos de formació TIC
- Blocs de professors: són els blocs entre professors en els quals comuniquen la seva metodologia educativa, les seves reflexions sobre l’educació,...
- Blocs d'aula:
- Bloc d’aula del professor: la
principal funció és informar als alumnes, proposar
activitats complementàries,
donar instruccions, mostrar vídeos, enllaços,..
- Bloc de
professor- alumnes: aquest bloc com el nom indica és un bloc compartit
entre professors i alumnes.
- Bloc d’aula de l’alumne: bloc creat pels alumnes on exacuten les tasques
proposades pel professor, pengen apunts, activitats, notícies,..
- Blocs multifuncionals: els alumnes pengen tots els seus articles en un sol bloc.
- Bloc grupal: grup petit d'alumnes administren un bloc.
informació extreta del llibre: Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents de Francesc Balagué i Felipe Zayas.
No hay comentarios:
Publicar un comentario