Una manera de conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador
fonamentada en metàfores.
A través d'aquestes metàfores s'explica com la
tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper
que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:
1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
En aquesta metàfora, com el nom indica, l'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant, és a dir, és qui dona les eines, recursos, metodologies,... i avalua a
l'estudiant.
2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.
En aquesta metàfora l'alumne és qui controla la màquina, li ensenya, li dona instruccions del que ha de fer,.. i no pas a la inversa.
Ho posàrem en pràctica amb el programa: Scratch. Imagina, programa i comparteix.
3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
La metafora de laboratori es per fer simulacions i hipòtesis amb l'ordinador. És un sistema tancat en el qual l'usuari pot modificar diversos paràmetres però no pas afegir-ne de nous. Per tant, el grau de llibertat de l'usuari és més limitat i no és com la metàfora de la construcció en el qual el nen crea sinó que amb aquests tipus de metàfores es pretén verificar fenòmens, hipòtesis,..etc.
A classe ho posàrem en pràctica amb el programa: Doctora xinxeta, en el qual el nen aprèn el que és més beneficiós pel creixement de les plantes.
4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.
Gràcies a l'aparició de l'ordinador podem fer moltes més coses que abans no podíem com per exemple: comunicar-nos instantàneament, borrar 1000 cops, compartir un text fent que tots puguem escriure a la vegada,..etc.
Segons Jordi Vivancos l'ordinador és molt més que una eina i que que el fet d'anomenar-lo eina fa que no veiem les possibilitats que té l'ordinador en l'àmbit educatiu.
A continuació us adjunto el bloc d'en Jordi Vivancos:
Un cop conegudes les 4 metàfores, he cercat les diverses metàfores a la següent pàgina web:
No hay comentarios:
Publicar un comentario