sábado, 6 de octubre de 2012

El llenguatge / competència comunicativa / llenguatge oral formal

Durant les classes de COED anteriors vàrem estar parlant sobre la importància del bon comunicador, del concepte de llenguatge i llengua, de la competència comunicativa i els seus components, dels molts recursos que existeixen per descriure una persona i de les característiques i trets més importants del llenguatge oral.

M'he donat conte de la gran responsabilitat que comporta ser un bon comunicador i més, en la professió que estic estudiant; ja que en un futur, hauré de transmetre als meus alumnes el millor possible els meus coneixements. Per tant, he de treballar molt per arribar a ser-ho.

Referint-nos al concepte de llenguatge i llengua hem de tenir molt clar la diferència entre aquestes dos paraules. 
  • El llenguatge: és la capacitat que tenim els éssers humans de comunicar-nos. Per tant, podríem dir, que és un do universal dels humans que ens permet diferenciar de les altres espècies.
  • La llengua: és el sistema de signes lingüístics que ens permeten la comunicació entre els individus d'una mateixa comunitat lingüística (persones que parlen la mateixa llengua).

He après què volia dir competència comunicativa.  I es que, tot parlant no parla per parlar sinó ho fa per aconseguir uns objectius. Per tant, un comunicador serà eficaç quan assoleixi el seu objectiu. Ho podriem resumir amb la següent frase de Gumperz i Hymes: allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significatius.
També cal tenir en conte que cadascú de nosaltres aprèn a parlar dintre d'un grup social, per tant, aprendre a parlar és una experiència social. 

Dintre de competència comunicativa podem trobar els 4 components pels quals està formada:
  1. Competència lingüística
  2. Competència sociolingúística
  3. Competència discursiva
  4. Competència estratègica

En una de les sessions em vaig adonar de la gran quantitat de recursos que hi ha per fer descripcions. Al principi només coneixia la típica descripció de nena petita de descriure tant físicament com psíquicament a una persona però ara ja no! També podem fer descripcions  amb un poema, una novel·la, un conte, un assaig, un vídeo, una poesia visual, una cançó,..

Finalment el dia 5 d'octubre vàrem parlar sobre el llenguatge oral formal i dels trets contextuals, textuals i lingüístics que conformen aquest llenguatge.
El llenguatge oral formal és el que hi ha entremig del canal escrit i l'oral, per tant, hi podem incloure les explicacions de temes, entrevistes, debats,...etc.

Trets contextuals:
  1. Caràcter NO universal i requereix un aprenentatge escolar.
  2. Acústica, efímera i produïda en temps real.
  3. Context compartit, amb una comunicació relativament UNIDIRECCIONAL.
Trets textuals:
  1. Formal i monologada.
  2. Informativa, planificada i de tema sovint especialitzat.
  3. Repetitiva i amb intervenció del llenguatge no verbal (gesticulació, mirada,..).
Trets lingüístics:
  1. Molta importància els trets suprasegmentals, és a dir, elaborar sintagmes utilitzant exclamacions i interrogacions per tal de que el discurs no sigui monòton.
  2. Ocurrència d'elements díctics (pronoms), interjeccions, el·lipsis, anacoluts (quan a mitja frase es produeix un canvi de subjecte o be de verb i complement),..etc.
  3. Correcció normativa i ús de varietat estàndard.
Crec que amb poques classes he pogut aprendre conceptes nous i valorar fets que abans donava per alt.

Aquí us adjunto un vídeo de "El convidat" on apareixen dos personatges que considero que són molt bons comunicadors: L'Albert Om i en Jordi Pujol.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=992rKZegXOA



Informació extreta de:
- Montolo, E.; FIGUERAS, C.; GARACHANA, M.; SANTIAGO, M. (2000) Manual práctico de escritura académica. Barcelona: Ariel.
- CALASAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999) Las cosas del decir. Barcelona: Ariel.
- BASSOLS, M.; TORRENT, A.M. (1997) Modelos textuales. Teoría y Práctica. Barcelona: Eumo- Octaedro
- TUSON, J. (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p.45- 50) 

No hay comentarios:

Publicar un comentario